سوپر ریر SuperRare چیست؟

سوپر ریر SuperRare چیست؟

پلتفرم SuperRare یک بازار انحصاری هنر NFT است که میزبان برخی از گران‌ترین و پرمخاطب‌ترین NFTها در تاریخ ارزهای دیجیتال بوده است. سوپر ریر (SuperRare) پلتفرمی است که در آن هنرمندان آثار هنری خود را به شکل NFT ایجاد می‌کنند

و در همان جا به فروش می‌گذارند. به زبان ساده میتوان گفت SuperRare بازار آنلاین خرید و فروش NFT است. ان اف تی‌ها برای مبتدیان نسبتا جدید و پیچیده هستند، هدف این پلتفرم این است که فروش و خرید NFT را بدون نیاز به نکات فنی پیچیده، آسان کند. در بازار سوپر ریر کاربران می‌توانند بدون نیاز به کدنویسی دارایی‌های دیجیتالی خود را معامله کنند.

در پلتفرم SuperRare هنرمندان آثار هنری خود را به صورت NFT ایجاد می‌کنند و آن را با ارزهای دیجیتال قابل معامله می‌خرند یا می‌فروشند. سوپر ریر یک شبکه اجتماعی برای سازندگان و مجموعه داران هنر است و توسط بلاک چین پشتیبانی می‌شود. سازندگان می‌توانند آثار هنری دیجیتال بسازند و آن‌ها را در بلاک چین اتریوم به توکن تبدیل کنند، همچنین دارندگان می‌توانند با قراردادهای هوشمند، آثار هنری را با حق امتیازی که به خالق آن بازمی‌گردد، بخرند و معامله کنند. در ابتدا سوپر ریر در سال ۲۰۱۸ به عنوان یک پلتفرم متمرکز و مجموعه‌ای از هنرمندان شروع به فعالیت کرد، اما در سال ۲۰۲۱ توکن حاکمیت خود با نام ارز RARE را معرفی کرد. در سال‌های ابتدایی این پلتفرم فقط آثار هنری از تصویرسازی‌های فوتورئالیستی گرفته تا هنر روان‌گردان و مفهومی را به لیست خود اضافه می‌کرد؛ یعنی NFTهای مربوط به بازی دیجیتالی، دامنه‌ها و موسیقی در این پلتفرم لیست نمی‌شد.

در حالی که SuperRare در ابتدا به عنوان یک گالری هنری سطح بالا شروع به کار کرد که فقط مجموعه‌های NFT انحصاری را از هنرمندان برجسته که توسط تیم اصلی آن بررسی شده بود لیست می‌کرد، در سال ۲۰۲۱ به رهبری جامعه خلاقان و مجموعه داران آن، پلتفرم توکن RARE خود را برای تسهیل مدیریت پلتفرم معرفی کرد و به یک سازمان خودگردان غیر متمرکز (DAO) تبدیل شد. Samsung Next ،Mark Cuban و Ashton Kutcher از جمله سرمایه گذاران برجسته پلتفرم SuperRare هستند. پلتفرم SuperRare یک بازار آنلاین جدید برای این منظور است. در دنیای NFTها مردم به معامله می‌پردازند و پول زیادی را صرف هنرهای دیجیتالی می‌کنند، پس جای تعجب نیست که به دنبال امنیت دارایی‌های خود باشند. در دنیای مجموعه NFTها، مردم حاضر هستند پول زیادی را برای خرید آثار هنری بپردازند و همانطور که می‌دانید جایی که کاربران پول کلان در آن نگهداری می‌کنند، در معرض هک قرار می‌گیرد و طعمه افراد سودجو می‌شود. با استفاده از بلاکچین اتریوم، تاریخچه یک آثار هنری را می‌توان ردیابی کرد؛ این بلاکچین توسط هیچ شخصی کنترل نمی‌شود و افراد می‌توانند به آسانی به آن دسترسی داشته باشند.

پلتفرم SuperRare یک بازار انحصاری هنر NFT است که میزبان برخی از گران‌ترین و پرمخاطب‌ترین NFTها در تاریخ ارزهای دیجیتال بوده است. سوپر ریر (SuperRare) پلتفرمی است که در آن هنرمندان آثار هنری خود را به شکل NFT ایجاد می‌کنند و در همان جا به فروش می‌گذارند. به زبان ساده میتوان گفت SuperRare بازار آنلاین خرید و فروش NFT است. ان اف تی‌ها برای مبتدیان نسبتا جدید و پیچیده هستند، هدف این پلتفرم این است که فروش و خرید NFT را بدون نیاز به نکات فنی پیچیده، آسان کند. در بازار سوپر ریر کاربران می‌توانند بدون نیاز به کدنویسی دارایی‌های دیجیتالی خود را معامله کنند. آثار هنری خاص و کمیاب، معمولا گران قیمت هستند. افرادی که قصد خرید این آثار را دارند،‌ باید به این اطمینان برسند که پس از پرداخت هزینه، به طور قطعی معامله انجام می شود و می توانند آن را دریافت ‌کنند. پلتفرم SuperRare یک بازار تقریبا غیر متمرکز و یک شبکه اجتماعی برای NFTها می باشد. در پلتفرم مذکور، برخی از فرآیندها باید توسط تیم SuperRare تایید شوند، به همین دلیل این پلتفرم به طور کامل غیر متمرکز نیست و از آن به عنوان یک بازار تقریبا غیر متمرکز یاد می شود.

پلتفرم SuperRare از شبکه اتریوم برای انجام فعالیت های خود استفاده می‌کند و این امکان را به کاربران می ‌دهد که آثار هنری خود را با استاندارد ERC-721 این شبکه، بسازند. تعداد هنرمندان فعال در این پلتفرم محدود است؛ زیرا هدف SuperRare این است که آثار خاصی را عرضه کنند و در این پلتفرم پذیرش آثار دشوار است و فقط عده کمی از هنرمندان موفق به ارائه آثار خود در این پلتفرم می شوند. هنرمندانی که قصد ارائه آثار خود در این پلتفرم را دارند، باید برای تیم SuperRare، آثار خود را ارسال کنند.

سپس امکان نمایش یا عدم نمایش آثار توسط تیم بررسی می‌شود و در صورت تایید توسط این تیم، آثار هنرمندان در پلتفرم به نمایش در می آید. بعد از این که توکن‌های NFT در SuperRare لیست و یا ساخته شدند، کاربران می‌توانند به معامله، خرید و ‌فروش و یا هولد این آثار بپردازند. عملیات خرید و‌ فروش آثار به صورت پیاپی می تواند انجام شود؛ یعنی در صورتی که فردی یک توکن NFT را خریداری نمود، می‌تواند آن را بلافاصله و با هر قیمتی که می خواهد به فروش برساند.

در سال 2017 ایده شکل‌گیری پلتفرم SuperRare رخ داد. این پروژه مورد استقبال تعداد زیادی از خالقان و کلکسیون ‌داران قرار گرفت. پلتفرم SuperRare در مارس 2021 حدود 9 میلیون دلار سرمایه از طرف شرکت‌هایی مانند وان کانفرمیشن (1confirmation)، ولوت سی (Velvet Sea)، اشتون کوچر (Ashton Kutcher’s Sound Ventures) و چند شرکت دیگر جذب کرد.

معرفی محصولات پلتفرم SuperRare

محصول اصلی این پلتفرم، بازار NFT آن می باشد. کاربران می توانند در این بازار خرید و فروش، ساخت و نگهداری توکن‌های NFT را انجام دهند. هنرمندانی که قصد فعالیت در این پلتفرم را دارند باید ابتدا از طریق این صفحه درخواست فعالیت خود را اعلام کنند. پس از بررسی توسط تیم SuperRare آن‌ها مجوز لازم را برای فعالیت دریافت می‌کنند.

در سایت SuperRare یک بخش دیگری نیز وجود دارد که عملکردی مشابه یک بلاگ دارد. در این بخش از سایت SuperRare، بررسی آثار هنری، معرفی هنرمندان، ارائه گزارش‌های هفتگی معاملات صورت گرفته در پلتفرم، اعلام رویدادهای حوزه هنری و همچنین انتخاب ۱۰ اثر برتر انجام می شود.

روش ساخت NFT در Superrare

بهتر است این آموزش را با این پرسش آغاز کنیم، چطور به عنوان یک هنرمند در Superrare پذیرفته شویم؟ در بسیاری از پلتفرم‌های موجود، هنرمندان می‌توانند NFT خود را بدون نیاز به تایید، ضرب کرده و به فروش برسانند. با این حال، در Superrare، قبل از شروع به کار، باید ابتدا درخواست داده و پذیرش این پلتفرم را به عنوان هنرمند بدست آورید. این سایت فلسفه خاص خود را دارد. آنها می‌خواهند با محدود کردن افرادی که تایید می‌کنند، جامعه‌ای خاص از هنرمندان تشکیل دهند. در واقع سران این پلتفرم با اینکار به دنبال حفظ کیفیت آثار هنری هستند. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که با انجام آن‌ها پیش از ارسال درخواست، می‌توانید شانس خود را برای پذیرفته شدن افزایش دهید.

پیش نیازهای لازم برای ساخت NFT در Superrare مجموعه‌ای کوچک از آثار خود ایجاد کنید. این مجموعه می‌تواند شامل عکس، gif، تصویر سه‌بعدی و ویدیو باشد. برای ساخت NFT در Superrare در یک سبک مشخص فعالیت کنید. بسیاری از هنرمندان علایق مختلفی دارند. شاید دوست دارید درکنار پرتره‌های واقع گرایانه، به هنر سه بعدی انتزاعی نیز بپردازید. اما باید سیاست‌های Superrare را مد نظر قرار دهید. اگر شما در سبک‌های متنوع فعالیت کنید، برای آن‌ها مشخص نخواهد شد که در چه سبکی مهارت دارید و این مساله ارزیابی را برای آن‌ها دشوار خواهد کرد. توجه داشته باشید که پس از گرفتن پذیرش Superrare می‌توانید سبک خود را متنوع کنید. آثار اصیل و منحصر به فرد خلق کنید. سعی کنید از دیگران متمایز شوید و کپی نکنید. به هر حال، احتمال بیشتری وجود دارد که خریدار، NFT مورد علاقه خود را از سه گزینه کاملاً متفاوت پیدا کند تا از سه گزینه که همگی به یک سبک هستند. نمونه کار بسازید. این مهمترین قدمی است که باید قبل از درخواست انجام دهید. شما در دنیای هنر بر اساس نمونه‌ کارهایتان قضاوت می‌شوید. Superrare حتی یک قدم فراتر می‌رود و شما را ملزم می‌کند که نه تنها یک وب سایت برای نمونه کار داشته باشید، بلکه یک حساب اینستاگرام و توییتر نیز داشته باشید که در آن آثار خود را به طور فعال تبلیغ کنید. نکته‌ی آخر در جامعه‌ی Superrare حضور فعال داشته باشید. شما می‌توانید این کار را به چند روش انجام دهید: آنها در توییتر دنبال کنید، دربازار فعال باشید و NFT خریداری کنید و در نهایت حضور در شبکه‌ی اجتماعی Superrare را فراموش نکنید.

بنیان‌ گذاران پلتفرم SuperRare

بنیان ‌گذار و مدیرعامل پلتفرم SuperRare، شخصی به نام جان کرین(John Crain) می باشد که این پلتفرم را در سال 2018 به طور رسمی در کنار چارلز کرین (Charles Crain) مدیر فناوری و جاناتان پرکینز (Johnathan Perkins) مدیر محصول این پروژه، راه ‌اندازی کرد. آن‌ها قصد داشتند یک بازار هنری متناسب با فضای دیجیتالی ایجاد کنند که روز به ‌روز رشد می کند. آنها همچنین بنیان‌گذاران پلتفرم Pixura هستند. این پلتفرم امکان ساخت، مبادله و ردیابی کلکسیون‌های رمزنگاری ‌شده را به کاربران می‌دهد. Superrare از Pixura پشتیبانی دریافت می‌کند.

پلتفرم SuperRare با کدام پروژ‌ها مشارکت داشته است؟

آزمایشگاه SuperRare فعالیت خود را به ‌تازگی آغاز کرده و در قدم اول توانسته 9 میلیارد دلار سرمایه را جمع آوری کند. شرکت Adobe که نرم ‌افزارهای گرافیکی و کامیپوتری تولید می کند نیز قصد مشارکت با پلتفرم SuperRare و چند بازار NFT دیگر را داشته است. این شرکت قصد دارد به کمک ویژگی جدید برنامه فتوشاپ به نام Content Credentials، برای هنرمندان این امکان را فراهم کند که ثابت کنند خودشان آثار هنری موجود در بازارهای NFT را خلق کرده اند. اگر کاربری قصد فروش اثر خود به عنوان NFT را داشته باشد، شرکت Adobe بر اساس اعتبارنامه تایید شده، یک گواهی دیجیتالی برای کاربر صادر می کند. شرکت Adobe برای نمایش این گواهی‌های دیجیتالی، با پلتفرم SuperRare همکاری می‌کند.

ساخت NFT رایگان در Superrare امکان پذیر است؟

همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره شد، Superrare یک پلتفرم VIP بوده و تفاوت‌های زیادی با سایر پلتفرم‌های فعال در حوزه NFT دارد. کاربران و هنرمندان در این پلتفرم بدون پرداخت کارمزدهای شبکه بلاک چین (گس فی) اجازه مینت کردن ندارند. پلتفرم‌هایی وجود دارند که امکان ساخت NFT رایگان را برای کاربران به وجود آورده‌اند. یکی از معروفترین آن‌ها، همانطور که در قسمت‌های قبل به آن اشاره شد، پلتفرم Rarible است. پلتفرم Rarible بر روی شبکه‌ی بلاک چین اتریوم و پالیگان فعالیت می‌کند. شبکه بلاک چین پالیگان کارمزد هر تراکنش را در زمان خرید از خریداران دریافت می‌کند. این در حالیست که پلتفرم Superrare منحصرا بر روی شبکه‌ی اتریوم فعالیت می‌کند، درنتیجه هنرمندان باید در زمان ساخت NFT در Superrare کارمزدهای مربوط به بستر اتریوم (گس فی) را بپردازند.

تفاوت‌های دیگر پلت فرم SuperRare

به غیر از ردیابی و احراز هویت، سیستم قرارداد‌های هوشمندِ به‌کار‌رفته در SuperRare برای خالق اثر این امکان را فراهم می‌کند تا از قیمت‌های فروش مجدد، بخشی را برای خود به‌دست آورد. این عایدی مشابه حق‌ امتیاز است.

هر بار که توکن غیرقابل تعویض مجددا فروخته شود، سازنده اثر، کارمزدی را به‌دست می‌آورد. این کارمزدها به‌عنوان یک وظیفه‌ی قرارداد هوشمند انباشت می‌شوند و برای هنرمندان یک سیستم خودکار حق ‌امتیاز را فراهم می‌کند.

برای اولین فروش یک اثر هنری جدید، سازنده اصلی 85 درصد از عایدی و گالری 15 درصد از آن را دریافت می‌کنند. از آن پس، در هر فروش آن توکن، خالق اثر 3 درصد از عایدی را به خود اختصاص می‌دهد.

با رشد چشمگیر صنعت هنر دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض، این بستر در ماه اکتبر اعلام کرد که بیش از 10 هزار اثر هنری را جمعا به ارزش 4 میلیون دلار فروخته است؛ درآمد هنرمندان از این فروش تقریبا 3 میلیون دلار بوده است. در ماه‌های گذشته تعداد هنرمندان فعال در این پلتفرم رشد کرده و از 263 هنرمند در ابتدای سال 2020 به 600 هنرمند در ماه نوامبر رسید. در همین بازۀ زمانی تعداد کل کلکسیونرها از 339 به 1175 نفر رسید.

البته به لحاظ فروش، هنوز پروژه CryptoKitties با رقم خیره‌کننده 38 میلیون دلار، محبوب‌ترین بستر فعال در زمینه توکن‌های غیرقابل تعویض است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.