بررسی اثبات مالکیت در شبکه آزتک (Aztec)

بررسی اثبات مالکیت در شبکه آزتک (Aztec)

از آنجایی که اثبات مالکیت شبکه آزتک مشابه شبکه اتریوم است، برای اثبات مالکیت دارایی ها، باید تراکنش ها را از طریق کیف پول خود امضا کنید اما این امضا با اتریوم بسیار متفاوت است. این امضاها اثبات مفهوم بدون دانش هستند. در واقع، به زبان ساده،

وضعیت سیستم آزتک در دو درخت مرکل ذخیره می شود:

درخت یادداشت ها حاوی تمام اسکناس های تولید شده است. درخت باطل که شامل تمام اسکناس های پاره شده تاکنون است. روش کار این سیستم بدین صورت است که یک اسکناس در شبکه آزتک دارید که در درخت اسکناس است اما هنوز در درخت ابطال کننده یا خردکننده موجود نیست. بنابراین اسکناس های شما در درخت باطل کننده اضافه و خرد می شوند و سپس از درخت اسکناس حذف خواهند شد. یک درخت مرکل جدید به نام ریشه درخت (Merkle Root) برای ارسال فاکتورهایی که ما تأیید کرده ایم ایجاد می شود. زمانی که مقادیر جدید هم برای درخت توکن و هم برای دستگاه برش وارد ریشه مرکل می شود (به عبارت دیگر، وضعیت کلی سیستم تغییر می کند)، این ریشه ها روی زنجیره اصلی اتریوم قرار می گیرند و تراکنش ها در آنجا ثبت می شوند.

شبکه Aztec چیست؟

بلاکچین‌ها به‌صورت پیش‌فرض، معمولا شفاف هستند؛ بنابراین فاقد حریم خصوصی برای کاربران هستند. زمانی‌که یک تراکنش در بلاکچین اجرا می‌شود، موجودی کیف پول، توکن‌ها، NFTها و تعامل با دیگر آدرس‌ها و کانترکت‌ها و مبلغ دقیق انتقالات آن آدرس برای همه کاربران قابل رویت است. با وجود ناشناس بودن آدرس‌های عمومی، می‌توان آنها را تا حدودی به هویت صاحبان خود مرتبط کرد. شبکه حریم خصوصی آزتک (Aztec) در حال طراحی زیرساختی است که کاربران بتوانند به خواست خود، تراکنش‌های خصوصی در شبکه اتریوم ارسال کنند و امنیت خود را افزایش دهند.

شبکه آزتک(Aztec) چیست؟

بلاک چین ها معمولاً به طور پیش فرض شفاف هستند، بنابراین، آنها فاقد حریم خصوصی برای کاربران می باشند. هنگام اجرای تراکنش در بلاک چین، موجودی کیف پول، توکن‌ها، NFTها، تعاملات با آدرس‌ها و سایر قراردادها و میزان دقیق انتقال این آدرس برای همه کاربران قابل مشاهده است. اگرچه آدرس‌های عمومی ناشناس هستند اما می‌توان آن‌ها را تا حدی به هویت صاحبانشان مرتبط کرد. شبکه آزتک (Aztec) زیرساختی را طراحی می کند که در آن کاربران می توانند تراکنش های خصوصی را در شبکه اتریوم به دلخواه ارسال کنند و امنیت خود را افزایش دهند. قراردادهای هوشمند اتریوم به گونه ای تنظیم شده اند که تمام تراکنش ها و ارزش هر کدام در اکسپلور اتر اسکن ظاهر شود. شبکه آزتک اولین شبکه ZK-Rollup حریم خصوصی در شبکه اتریوم است که به کاربران و برنامه‌های غیرمتمرکز اجازه می‌دهد تا از طریق تراکنش‌های خصوصی اثبات عدم دانش به این حریم خصوصی دست یابند. این ترکیب توسط یک مکانیسم اثبات مفهوم منحصر به فرد، به نام پلانک(PLONK) امن می شود.

آزتک این سه هدف اصلی را دنبال می کند:

خصوصی: شبکه آزتک(Aztec) تنها رول آپ اثبات دانش صفر است که سیستم آن از ابتدا بر حفظ حریم خصوصی (سطح پایین) تمرکز دارد. با استفاده از این شبکه، کاربران می توانند در هر برنامه غیرمتمرکز به صورت کاملا خصوصی کار کنند. دسترسی: تأیید تراکنش‌ های شبکه آزتک از طریق ZKP ها در شبکه اتریوم هزینه آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. سازگاری: سیستم حریم خصوصی قابل برنامه ریزی شبکه آزتک از Audit و سازگاری با برنامه های مختلف و در عین حال محرمانه بودن کامل پشتیبانی می کند. می توان گفت که شبکه آزتک یک ساختار UTXO خارج از زنجیره است که درست مانند پول نقد کار می کند. حفاظت توکن با سپرده گذاری توکنی که در قراردادهای هوشمند اتریوم آزتک واریز می شود، انجام خواهد شد. سپس با سیستم، حالت UTXO آزتک تعامل داشته تا یک دارایی رمزنگاری مانند پول نقد برای شما ایجاد کند. از این پس، تراکنش های آزتک به عنوان پول نقد شناخته می شوند. همانطور که می دانید بیت کوین از سیستم UTXO استفاده می کند و تمام بیت کوینی که منتقل می شود UTXO است. این موضوع به انتقال بیت کوین، وضعیت انتقال نقدی می دهد. اگرچه پول نقد در گردش است اما وقتی بین دو یا چند نفر جابه‌جا می‌شود، سایر افراد جامعه این حرکات و ارزش آن را نمی‌دانند. مگر اینکه همان افراد شرکت کننده در این مبادلات، اطلاعات را شفاف سازی کنند.

این قراردادها کاملا خصوصی بوده و متعلق به شخصی است که توکن خود را واریز کرده است. یعنی برای هر فردی که بخواهد از توکن خود محافظت کند قرارداد جداگانه ای ایجاد می شود. به این ترتیب، کاربران می توانند توکن های خود را واریز و برداشت کنند، آنها از طریق اتصال به شبکه آزتک، مبادله خود را انجام می دهند.

شبکه آزتک چگونه کار می کند؟

ازتک یک پلتفرم شیلد کردن یا خصوصی‌سازی تراکنش‌ها به نام ZK.Money دارد. زمانی که شما دارایی خود را برای Shield کردن در این پلتفرم واریز می‌کند، یک دارایی رمزنگاری شده به نام zkETH (اتر شیلد شده)، zkDAI (دای شیلد شده) و غیره دریافت می‌کنید.

اگر تراکنش شیلد شده را به فردی دیگر که او هم تراکنش خود را شیلد کرده ارسال کنید، این فرد نیز توکن zkETH یا zkDAI را در ازتک دریافت می‌کند؛ اما اگر تراکنش Shield شده خود را به فردی ارسال کنید که در پلتفرم zk.Money فعالیتی نداشته، این فرد از شما توکن اتر یا دای اصلی را روی لایه ۱ اتریوم دریافت خواهد کرد. در این مورد، تراکنش ارسالی شما خصوصی است؛ اما گیرنده آن را یک دارایی ارسالی از اسمارت کانترکت آزتک می‌بیند و البته آدرس شما نیز آدرس اتریوم نیست. آزتک یک پلتفرم حفاظت از تراکنش به نام ZK.Money دارد. هنگامی که دارایی های خود را برای محافظت در این پلتفرم سپرده گذاری می کنید، دارایی رمزنگاری به نام zkETH(اتر شیلد شده)، zkDAI(دای شیلد شده) دریافت می کنید. اگر تراکنش محافظت شده را به شخص دیگری ارسال کنید که از تراکنش او نیز محافظت کرده است، آن شخص نیز توکن های zkETH یا zkDAI را در آزتک دریافت می کند اما اگر تراکنش محافظت شده خود را برای شخصی که در پلتفرم zk.Money غیر فعال است ارسال کنید، آن شخص توکن اصلی اتر یا دای موجود در لایه اتریوم 1 را از شما دریافت می کند. در این صورت تراکنش ارسالی شما خصوصی است اما گیرنده آن را به عنوان دارایی ارسال شده از قرارداد هوشمند شبکه آزتک می بیند و البته آدرس شما یک آدرس اتریوم نیست.

تفاوت حریم خصوصی شبکه آزتک با کوین میکسرها

مانند میکسرها، شبکه آزتک به کاربران اجازه می دهد تا واریز و برداشت کنند تا پیوند بین آدرس فرستنده و آدرس گیرنده را قطع کنند. آزتک ها را به عنوان یک شهر محصور در نظر بگیرید. همه افراد خارج از شهر، ورود و خروج کاربران آزتک را از طریق یک پل به شهر می بینند. در داخل این شهر، کاربران دارایی های خود را در معاملات کاملا خصوصی مبادله می کنند. در اینجا نه شبکه آزتک و نه کاربران آن نمی توانند فرستنده و گیرنده تراکنش ها و مبالغ ارسالی را ببینند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند تراکنش‌ها را جمع‌آوری کرده و به لایه 1 اتریوم بازگردانند تا مبادله، کش، وام دادن، رأی دادن به دائو یا خرید NFT ها را انجام دهند.

از آنجایی که آزتک به کاربران اجازه می دهد هر دو را انجام دهند (تراکنش های داخلی خصوصی و تعاملات انبوه با لایه 1 اتریوم)، حریم خصوصی آنها به گونه ای حفظ می شود که کاربران خارج از آزتک نمی توانند بین فرستنده و گیرنده تراکنش ها تمایز قائل شوند. میکسرهای ارز قادر به ارائه چنین امکاناتی نیستند. هنگامی که یک ناظر به فعالیت آزتک ها در شبکه اتریوم نگاه می کند، فقط می تواند سپرده ای به آزتک ببینند و باید استنباط کنند که ابر متعلق به کدام مخزن سپرده است.

استفاده از ZK-Rollup در شبکه آزتک

هدف شبکه آزتک بهبود مقیاس پذیری همراه با حریم خصوصی است. به همین دلیل این شبکه از سیستم ZK Rollup استفاده می کند. برای درک این موضوع، ابتدا باید با رول آپ های خوش بینانه (Optimistic Rollup) آشنا شویم. تولیدکنندگان بلاک، رول آپ خوش بینانه تراکنش اتریوم حاوی ریشه حالت را، به شبکه ارسال می کنند. گرید این مورد را خوش بینانه در نظر می گیرد و آن را تایید می کند. این تایید 7 روز طول می کشد و هر کسی می تواند با دانلود بلاک تراکنش و مقایسه آن با ریشه مرکل قبلی با روت جدید ثابت کند که این انتقال وضعیت نامعتبر است.

اگر این انتقال وضعیت نامعتبر باشد، آنها می توانند اثبات تقلب ارائه کنند. در نتیجه، تولیدکننده آن بلاک به اسلش تبدیل می شود و وضعیت بلاک چین به حالت اولیه خود باز می گردد. اگر این تراکنش ظرف این هفت روز ثابت نشود، تایید شده و به حالت بلاک چین اضافه می شود. هزینه انجام معاملات رول آپ خوش بینانه نزدیک به صفر است زیرا تنها هزینه ای که باید پرداخت شود، هزینه پردازش تراکنش توسط سیکوئنسر بوده که در واقع یک کامپیوتر است. با این حال، این هزینه با توجه به اینکه برای ارسال داده ها به شبکه اتریوم پرداخت می شود متغیر است.

پلتفرم ZK.Money

Zk.Money یک برنامه حفظ حریم خصوصی لایه 2 در شبکه آزتک است که از تراکنش ها محافظت می کند و کاربران را از لایه 1 اتریوم تا آزتک ادغام می کند. کاربرانی که قصد دارند از طریق Aztec یا Aztec Connect به پروتکل های دیفای اتریوم متصل شوند، ابتدا باید در پلتفرم ZK Money ثبت نام کرده و دارایی های خود را واریز کنند. این پلتفرم در حال حاضر سپرده های ارزهای دیجیتال ETH، DAI و renBTC را ارائه می دهد. برای ثبت نام باید یک نام مستعار برای خود انتخاب کنید. این نام به کلید عمومی شما پین می شود و ارسال و دریافت دارایی را برای شما آسان می کند. لطفاً توجه داشته باشید که این نام فقط در شبکه آزتک استفاده می شود. پس از انتخاب نام، باید حداقل 0.01 اتر (به عنوان مثال) واریز کنید. این اتر محافظت شده و به zkETH تبدیل می شود.

پل اتصال آزتک (Aztec Connect) چیست؟

Aztec Connect Bridge شبکه ای است که توکن ها را از داخل پلتفرم zk.Money منتقل می کند. این پل می تواند با قراردادهای هوشمند اتریوم ارتباط برقرار کند. این بدان معناست که تمام توابع دیفای برای کاربران لایه 1 در دسترس خواهد بود. با Aztec Connect می توانید دارایی های خود را از سطح 1 محافظت کنید یا قفل آنها را به سطح 1 باز کنید. Aztec Connect در واقع مجموعه ای از ابزارها برای اتصال پروتکل های دیفای از اتریوم به مجموعه خصوصی آزتک است. کاربران می توانند به صورت خصوصی با این پروتکل ها ارتباط برقرار کنند. Artek Connect با این سه مؤلفه این امکان را فراهم می کند:

پروتکل های دیفای لایه 1: پلتفرم های محبوب اتریوم مانند Lido، Element، Aave، Compound، UniSwap و غیره. قراردادهای اتصال بریج آزتک: رابطی که گره های رول آپ آزتک را به پروتکل های لایه 1 متصل می کند. کیت توسعه نرم‌افزار آزتک: به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ ها را در مجموعه آزتک ایجاد و ثبت کنند. این مجموعه دقیقاً مانند کتابخانه رمزنگاری برای برنامه ها کار می کند و به کاربران امکان می دهد تراکنش ها را به گره های اتریوم ارسال کنند.

بریج Aztec Connect چیست؟

ازتک کانکت بریج این شبکه است که از داخل پلتفرم zk.Money تبدیل توکن‌ها را انجام می‌دهد. این بریج می‌تواند با قراردادهای هوشمند اتریوم ارتباط برقرار کند؛ یعنی تمام قابلیت‌های دیفای برای کاربران لایه ۱ در دسترس خواهد بود. با استفاده از آزتک کانکت، شما می‌توانید دارایی‌های لایه یک خود را شیلد کنید و یا آنها را به لایه ۱ آنشیلد کنید.

Aztec Connect در واقع مجموعه‌ای از ابزارها برای اتصال پروتکل‌های دیفای اتریوم به رولاپ خصوصی ازتک است؛ کاربران می‌توانند به‌صورت خصوصی با این پروتکل‌ها ارتباط برقرار کنند. آرتک کانکت با این سه مولفه، این کار را ممکن می‌کند:

پروتکل‌های لایه یک دیفای: پلتفرم‌های محبوب اتریوم مثل لیدو، المنت، آوه، کامپوند، یونی سواپ و غیره. قراردادهای اتصال بریج ازتک: رابطی که کانترکت رولاپ آزتک را به پروتکل‌های لایه ۱ متصل می‌کند. کیت توسعه نرم افزار (SDK) ازتک: به کاربران اجازه ایجاد و ثبت تراکنش‌ها در رولاپ ازتک را می‌دهد؛ این کیت درست مثل یک کتابخانه کریپتو برای اپلیکیشن‌ها کار می‌کند و به کاربران اجازه ارسال تراکنش‌ها به نودهای اتریوم را می‌دهد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.