توکن ان اف تی NFT چیست؟

توکن ان اف تی NFT  چیست؟

برخلاف توكن‌های استاندارد، NFTها قابلیت تعویض‌پذیری ندارند. به‌عنوان مثال، همه واحدهای بیت کوین مشابه هم‌اند و از نظر ارزش باهم تفاوتی ندارند. اما توکن NFT از این حیث متفاوت است و نمی‌توان آن‌ها را با یکدیگر جایگزین کرد.

این نوع از رمز ارزها در واقع نماینده دیجیتالی یک آیتم مانند اثر هنری، عکس، ویدیو یا هرچیز قابل تبدیل به توکن هستند.

تا به حال شاهد ورود انواع برندها از بخش مد و ورزش گرفته تا شرکت‌های فعال در حوزه ملک و املاک، به این صنعت بوده‌ایم. مثلا، اخیرا شرکت نایکی یک مجموعه کالکتیبل ان اف تی به نام RTFKT را به‌عنوان بخشی از تحول دیجیتال خود خریداری کرده است. این مجموعه به تولید کفش‌های دیجیتالی برای نایکی می‌پردازد.

کابرد توکن های غیر مثلی

هدف NFTها کپی‌برداری از خصیصه‌های محسوس آیتم‌های فیزیکی نظیر منحصربه‌فردی، کمیابی و اثبات مالکیت است. از طرف دیگر، محصولات مشهود به‌خاطر ارزش‌شان و نه ویژگی‌های منحصربه‌فرد، قابل تعویض هستند. با این حال، محصولات دیجیتال تنها در صورت استفاده در کنار محصولات نماینده خود معتبرند. توکن غیرمثلی (Non-fungible token) یا به‌اختصار NFT، نوعی دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد است. برخلاف بیت کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتال دیگر که مثلی هستند و واحدهای تعویض‌پذیر دارند، هر واحد NFT دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را از واحدهای دیگر متمایز می‌کند. کاربرد بالقوه ان اف تی ها و کالکتیبل‌های دیجیتال در کنار جذب مستمر توجهات جامعه کریپتو، همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. این نوع رمز ارزها از کاربردهای عادی مانند بازی‌ها و اثر هنری دیجیتال، به حوزه مد، موسیقی، دانشگاه و توکن‌سازی اشیاء دنیای واقعی، حق اختراع و برنامه‌های عضویت و وفاداری گسترش یافته‌اند. همچنین هنوز جای برای ترکیب مزایای فناوری NFT با عملکردهای امور مالی غیر متمرکز (دیفای) وجود دارد. مثلا، می‌توان توکن‌های غیر قابل تعویض را وام داد و وام گرفت و از آن‌ها به‌عنوان وثیقه برای تامین اعتبار وام‌ها استفاده کرد.

آموزش ساخت NFT رایگان؛ چطور در OpenSea ان اف تی بسازیم و بفروشیم؟

ساخت ان اف تی ممکن است برای تازه‌واردان این حوزه کمی پیچیده به‌نظر برسد. در این مطلب، نحوه و طریقه ساخت NFT رایگان در بازارهایی مانند OpenSea را آموزش داده و مراحل گام به گام فروش آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

منحصربه‌فرد بودن

توکن‌های غیرمثلی همان‌طور که از نامشان پیداست، منحصربه‌فرد هستند، یعنی هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند که در توکن دیگر دیده نمی‌شود. به‌عنوان نمونه، یک خانه ۱۰۰ متری واقع در یک کوچه خاص در یک خیابان خاص و با ظاهری خاص منحصر‌به‌فرد است و بنابراین اگر توکن این خانه را بسازیم، توکن هم منحصربه‌فرد خواهد بود.

کمیاب بودن

کمیابی یکی از ویژگی‌های جذاب NFT‌ها است. توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌صورت نامحدود واحدهای توکن ایجاد کنند، اما اغلب آنها ترجیح می‌دهند کمیابی توکن‌های غیرمثلی خود را تا حد زیادی افزایش دهند. از برخی توکن‌های غیرمثلی فقط یک عدد ساخته می‌شود.

غیرقابل ‌تقسیم بودن

برای خرید بیت کوین لازم نیست حتماً یک واحد بیت کوین بخرید. این ارز دیجیتال تا هشت رقم اعشار قابل‌‌تقسیم است و به‌عنوان مثال می‌توان ۰.۰۰۱ از یک بیت کوین را خریداری کرد. در مقابل، NFT‌ها قابل‌‌تقسیم نیستند و تنها به‌صورت یک واحد کامل جابه‌جا می‌شوند. شما نمی‌توانید مثلاً ۰.۰۱ از یک بلیط یا ۰.۰۱ از یک آیتم بازی را بخرید. توکن‌های غیرمثلی شکل پیشرفته‌تر دارایی‌های دیجیتال غیرمثلی هستند. در حقیقت دارایی‌های دیجیتال غیرمثلی پس از ظهور اینترنت و گسترش فضای مجازی وارد بازی شدند و مدت‌هاست که وجود دارند.

یک توکن غیرمثلی یا NFT، دارایی دیجیتال کمیاب و منحصربه‌فردی است که روی بلاک چین ذخیره و منتقل می‌شود. این توکن‌ها مانند ارزهای دیجیتال مثلی از جمله بیت کوین و اتریوم هستند، اما برخلاف آنها، هر واحد NFT می‌تواند با واحد دیگر متفاوت باشد و ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد. توکن غیرمثلی دو مزیت اصلی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد؛ مالکیت حقیقی (غیرمتمرکز) و امکان انتقال و معامله آسان روی کیف پول‌های دیجیتال.

NFT‌ها را می‌توان روی هر بلاک چینی که از قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌کند، ایجاد کرد، اما در حال حاضر اغلب توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند که از بلاک چین اتریوم استفاده کنند و بیشتر پروژه‌های فعلی هم روی این بلاک چین در حال فعالیت هستند.

بازار NFT هنوز بسیار کوچک است و امروزه کاربرد این نوع توکن بیشتر در حوزه‌هایی مانند بازی‌های کامپیوتری، اقلام کلکسیونی، آثار هنری دیجیتال، صدور بلیط و فروش نام‌ دامنه‌ها دیده می‌شود، اما در آینده با رشد زیرساخت‌ها می‌توان از این نوآوری در زمینه‌های بسیار متنوعی استفاده کرد.

کابرد توکن های غیر مثلی

هدف NFTها کپی‌برداری از خصیصه‌های محسوس آیتم‌های فیزیکی نظیر منحصربه‌فردی، کمیابی و اثبات مالکیت است. از طرف دیگر، محصولات مشهود به‌خاطر ارزش‌شان و نه ویژگی‌های منحصربه‌فرد، قابل تعویض هستند. با این حال، محصولات دیجیتال تنها در صورت استفاده در کنار محصولات نماینده خود معتبرند.

کاربرد بالقوه ان اف تی ها و کالکتیبل‌های دیجیتال در کنار جذب مستمر توجهات جامعه کریپتو، همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. این نوع رمز ارزها از کاربردهای عادی مانند بازی‌ها و اثر هنری دیجیتال، به حوزه مد، موسیقی، دانشگاه و توکن‌سازی اشیاء دنیای واقعی، حق اختراع و برنامه‌های عضویت و وفاداری گسترش یافته‌اند. همچنین هنوز جای برای ترکیب مزایای فناوری NFT با عملکردهای امور مالی غیر متمرکز (دیفای) وجود دارد. مثلا، می‌توان توکن‌های غیر قابل تعویض را وام داد و وام گرفت و از آن‌ها به‌عنوان وثیقه برای تامین اعتبار وام‌ها استفاده کرد.

آموزش نحوه و طریقه ساخت و فروش ان اف تی در OpenSea

همانطور که گفتیم، اوپن سی (OpenSea) یک پلتفرم غیرسرپرستی‌شده است که امکان مینت و ترید ان اف تی‌ها، مشاهده داده‌ها و بررسی آمار مربوط به آن را برای کاربران فراهم کرده است. این مارکت‌پلیس در سال 2017 راه‌اندازی شد و تقریبا تمام کلکسیون‌های هنری و تعداد عظیمی از آیتم‌های بازی‌های بلاک چینی را در خود دارد. در حال حاضر میلیون‌ها NFT در این بازارچه برای فروش عرضه شده است.

آموزش مراحل کلی ساخت و فروش NFT

عبارت «مینت (Mint) کردن» که غالبا برای ساخت ان اف تی ها به‌کار می‌رود، فرآیند توکنیزه کردن یک فایل دیجیتال است. خود توکنیزه کردن هم پروسه تبدیل یک دارایی به یک توکن دیجیتال است که امکان انتقال، ذخیره و ثبت آن در بلاک چین وجود دارد.

همه افراد قادر به مینت کردن NFTها هستند. در مطلب آموزش ساخت NFT، ابتدا مراحل کلی ساخت توکن‌های غیرمثلی برای انواع پلتفرم‌ها و بازارهای خرید و فروش این نوع رمز ارزها را توضیح داده و سپس به صورت تخصصی این مراحل را برای بازارچه اوپن سی آموزش می‌دهیم.

مراحل کلی ساخت توکن غیر مثلی و فروش آن در بازارچه‌ها به صورت زیر است:

انتخاب فرمت و محتوا ساخت NFT انتخاب بازارچه برای فروش ساخت کیف پول رمز ارزی پیروری از قوانین و دستورالعمل های پلتفرم فروش ان اف تی تبلیغ ان اف تی

  1. انتخاب فرمت و محتوا اول از همه، سازندگان باید فرمت ان اف تی‌شان را انتخاب کنند. NFT شما می‌تواند یک نقاشی، عکس، متن، فایل صوتی یا ویدیویی باشد. محصولات خلاقانه دیگری به‌عنوان کالکتیبل‌های رمز ارزی، آیتم‌های مجازی درون بازی‌های ویدیویی نظیر آواتار، سلاح و ارز و همچنین زمین مجازی در دنیای متاورسی مانند دسنترالند و سندباکس وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به صورت توکن غیرمثلی نمایش داد.

البته هر چیز دیجیتالی را می‌توان به NFT تبدیل کرد. مثلا، کدهای منبع ورلد واید وب که توسط سازنده آن یعنی آقای تیم بارنرز-لی (Tim Barners-Lee) به شکل ان اف تی به قیمت 5.4 میلیون دلار فروخته شد، از این دست است.

برای انتخاب فرمت و قالب، دست شما به‌عنوان یک سازنده باز است و به تم اثر هنری و تخیلات شما بستگی دارد. به ياد داشته باشيد كه پس از انتخاب نوع محتوا و فرمت، باید توکن‌تان را به یک فایل مناسب برای فروش در بازارچه مورد نظر تبدیل کنید. اکثر آیتم‌ها بیشتر به صورت PNG یا GIF ذخیره می‌شوند. متن‌ها نیز قالبا فرمت PDF دارند. موسیقی به صورت MP3 و فایل‌های ویدیویی در قالب MP4 نگهداری می‌شوند.

  1. ساخت NFT ارزش توکن غیرقابل تعویض شما بر اساس ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن تعریف می‌شود. البته موقعیت‌هایی هم وجود دارد که سازندگان مایل به تولید کپی‌هایی از ساخته‌هایشان هستند. مثلا، در هنگام فروش یک مجموعه کالکتیبل، شاید نسخه‌های مختلفی از آن را ارائه دهید که برخی از آن‌ها انحصاری‌تر از دیگر ورژن‌ها باشند. در این حالت، از آنجایی که این تعداد ثابت خواهد بود و پس از ساخت ان اف تی دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد، باید تعداد کپی‌های یکسان از NFTتان در بلاک چین را نیز مشخص کنید.

همانطور که گفتیم، فرآیند ساخت NFT مینت کردن یا مینتینگ (Minting) نام دارد. برخی از فناوری‌های حوزه ان اف تی، در هنگام تغییر مالک یک آیتم ارجاعی، اجازه دریافت مستمر کمیسیون به سازنده اصلی آن را می‌دهند. یعنی سازندگان در هنگام ساخت یک توکن ان اف تی قادر به تعیین یک کد وفاداری هستند تا فروش‌های متعاقب آیتم دیجیتال‌شان نوعی درآمد منفعل ایجاد کند. با محبوب شدن اثر هنری و افزایش ارزش آن، افراد قادر به کسب سود از آن هستند. 3. انتخاب بازارچه (مارکت‌پلیس) برای فروش و پرداخت کارمزد پس از آماده شدن آیتم NFT، حالا نوبت به انتخاب بازارچه برای فروش آن می‌رسد. انتخاب یک پلتفرم مناسب بخش ضروری از فرآیند تولید ان اف تی‌هاست و به فاکتورهای مختلفی از جمله نوع بلاک چین، استانداردها و فرمت‌های پشتیبانی‌شده، دسترسی و قیمت مینت کردن آن بستگی دارد.

اولین استاندارد برای نمایش یک توکن غیر قابل معاوضه در بلاک چین اتریوم، ERC-721 نام دارد. این استاندارد دارای ویژگی نیمه-تعویض‌پذیری است. برخلاف ERC721 که در آن شناساگر منحصربه‌فرد نماینده یک دارایی است، شناساگر استاندارد توکن ERC-1155 نماینده کل کلاس دارایی‌های قابل تعویض و تعداد قابل ارسال آن به دیگران است. محتویات یک ان اف تی بر اساس استاندارد ERC-998 بسته به توکن مورد نظر تمپلیت‌هایی هستند که می‌توانند هم دارایی تعویض‌پذیر و هم غیرقابل تعویض باشند.

اتریوم انحصار NFTها را در اختیار ندارد. با این وجود، اکثر پلتفرم‌های خرید و فروش مبتنی بر این شبکه هستند. دیگر مارکت‌پلیس‌های ان اف تی غیر اتریومی متعلق به اکوسیستم‌هایی نظیر کازموس (Cosmos)، پولکادات (Polkadot) یا بایننس اسمارت چین (BSC) هستند. هر کدام از این بازارچه‌ها عملکرد، دستورالعمل و مزایا و معیاب متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. مثلا، ساخت ان اف تی در برخی از پلتفرم‌ها ارزان‌تر است و برخی دیگر از یک سری فرمت‌های خاص پشتیبانی نمی‌کنند. بعضی کاربردپسند و بعضی دیگر پیچیده هستند.

در حال حاضر مارکت‌پلیس‌های متعددی در فضای کریپتو وجود دارد. دو نوع کلی پلتفرم توکن غیر مثلی داریم: سرپرستی‌شده و غیر سرپرستی‌شده.

در مدل غیرسرپرستی‌شده شما برای آپلود NFT خود صرفا به ثبت نام و پرداخت کارمزد تراکنش برای مینت کردن آن روی بلاک چین نیاز دارید. یکی از این پلتفرم‌های غیرسرپرستی‌شده OpenSea است که امکان ساخت و ترید ان اف تی‌ها را فراهم کرده است. يکی دیگر از این نوع پلتفرم‌های محبوب، Rarible نام دارد. نحوه ساخت و صدور NFT در این بازارچه نیز بسیار شبیه به اوپن سی است. اما بازارهای سرپرستی‌شده مانند SuperRare و Nifty Gateway، نسبت به انتخاب سازندگان خود حساس‌ترند. برای فعالیت در این نوع پلتفرم‌ها شما باید یک فرم درخواست حاوی معیارهای سخت‌گیرانه را ثبت کرده و مدت طولانی را در صف انتظار تایید کارشناسان بمانید.

نکته: دقت داشته باشید که خود ساخت توکن دیجیتال رایگان است. مثلا اگر با بازی بلاک چینی سندباکس آشنا باشید، می‌دانید که نرم افزاری به نام VoxEdit توسط تیم آن توسعه داده شده که امکان ساخت این نوع توکن‌ها را به صورت رایگان برای کاربران فراهم کرده است. شما بدون پرداخت هیچ‌گونه پولی در فضای این برنامه، آیتم دیجیتالی‌تان را می‌سازید. اما در مرحله بعد، برای به اصطلاح مینت کردن و ثبت توکن ساخته‌شده در بلاک چین که نشان‌دهنده مالکیت آن باشد، باید یک تراکنش در شبکه (مانند اتریوم) انجام دهید. قطعا این تراکنش هم نیازمند پرداخت کارمزد است که به ماینرها یا اعتبارسنج‌های شبکه تعلق خواهد گرفت. البته ساخت توکن غیرمثلی در اوپن سی روی بلاک چین پالیگان به صورت رایگان و بدون پرداخت کارمزد گس انجام می‌شود.

  1. پیروی از قوانین و دستورالعمل های پلتفرم ساخت و فروش NFT هر بازارچه ان اف تی دستورالعمل‌های خاصی دارد که تمام سازندگان باید برای عرضه توکن‌ها از آن‌ها پیروی کنند.

اول از همه، برای تبدیل فایل به NFT، مارکت‌پلیس‌ها عموما از کاربر می‌خواهند که فایل‌شان را آپلود کرده و یک عنوان و توضیح مختصر برای آن مشخص کنند. در این مرحله، کاربران باید مدتی را به پر کردن جزئیات توکن غیر مثلی خود برای جذب هرچه بیشتر کلکسیونرها و افزایش شانس فروش ساخته‌های خود اختصاص دهند. پس از آپلود فایل دیجیتال، حالا باید مینت آن به صورت یک توکن واحد یا یک کلکسیون را انتخاب کنید.

دوم اينكه دو راه برای فروش توکن غیر قابل تعویض وجود دارد: قیمت ثابت یا مزایده. قیمت ثابت (Fixed Price) حالتی است که کاربران قیمت مورد نظرشان برای فروش ان اف تی را مشخص می‌کنند. این قیمت کاملا شفاف و مشخص است.

در روش دوم، دو نوع مزایده برای فروش NFT در بازارچه‌ها وجود دارد. اولین نوع، مزایده انگلیسی (English Auction) است که یک حالت حراج به صورت قیمت فزاینده است و بالاترین پیشنهاد برنده آن خواهد بود. همچنین نوعی از مزایده انگلیسی به‌نام مزایده زمان‌دار (Timed Auction) هم وجود دارد که در آن هر نفر قادر به پیشنهادگذاری در یک بازه زمانی مشخص است و پس از اتمام دوره، بالاترین پیشنهاد برنده رقابت خرید NFT خواهد شد.

نوع دوم حراج، مزایده هلندی (Dutch Auction) است که به حراج قیمت کاهنده نیز معروف است و در آن قیمت تا زمان پیدا شدن خریدار کاهش می‌یابد.

سپس، بسته به بازارچه انتخاب‌شده، باید یک قیمت اولیه برای توک خود مشخص کنید. در برخی از مارکت‌پلیس‌ها همچنین نیازمند تعیین یک درصد وفاداری هستید. درصد وفاداری مقداری است که کاربران از فروش‌های آتی NFT خود توسط دیگر کلکسیونرها دریافت می‌کنند. مشخص کردن این درصد خود نیازمند ایجاد تعادل است، چون تعیین درصد بالا با اینکه در هر فروش درآمد بیشتری برای شما ایجاد می‌کند، اما از طرفی یک عامل بازدارنده برای فروش‌های آتی توسط دیگر خریداران است چون باعث کاهش سود آن‌ها می‌شود.

  1. تبلیغ ان اف تی بعد از همه این مراحل، باید NFTتان را تبلیغ کنید. تبلیغ یک توکن به خصوصیات ان اف تی شما بستگی دارد. یکی از موثرترین تکنیک‌های تبلیغ، روابط عمومی است که به ایجاد یک شهرت مثبت در جامعه از طریق انتشار اطلاعات مطلوب درباره کلکسیون توکن غیرمثلی شما اطلاق می‌شود.

راه دیگر، تبلیغ آنلاین است که شامل انتشار اطلاعات مربوط به توکن در روزنامه‌ها و حضور در پادکست‌های کریپتویی و رسانه‌های اجتماعی است. اگر به دنبال جذب کلکسیونرهای بزرگ‌تر هستید، باید مخاطبان بیشتری را جذب کنید که در این صورت استفاده از رسانه‌های اجتماعی مهمترین ابزار است. کاربران در پلتفرم‌های اجتماعی مانند توییتر، تلگرام و دیسکورد به راحتی قادر به انتشار لینک NFT شما هستند. بنابراین، پرورش یک جامعه وفادار به‌خاطر نقش‌شان در حمایت، پخش اطلاعات و سرمایه گذاری و خرید توکن، عاملی حیاتی برای تبلیغ ان اف تی‌هاست.

اکثر کاربران جامعه کریپتو وقتی صحبت از ساخت و فروش توکن غیر قابل معاوضه می‌شود، به دنبال روش اجرایی ساخت NFT و فروش آن هستند که بدون شک اهمیت زیادی دارد. اما در این بخش، ابتدا قصد داریم کمی درباره اینکه اصلاً چطور ایده ساخت یک NFT را در ذهن خود ایجاد کنیم بحث کنیم و سپس به فرآیند عملیاتی ساخت و فروش NFT بپردازیم.

شاید اگر ذهن خود را درگیر قوانین و پارامترهای از قبل تعیین شده‌ای که برای ساخت NFT وضع شده است نکنید، بتوانید NFT های خلاقانه و جذاب‌تری بسازید. البته همان‌طور گفتیم معمولا NFT هایی که به صورت تصویر، موسیقی، فیلم، متن و گیف هستند خریداران بیشتری در بازار دارند. در نتیجه اگر NFT که می‌سازید در همین قالب‌ها باشد، احتمال به فروش رسیدن بیشتری دارد.

برای پرورش ایده یک NFT در ذهن خود، سعی کنید بدون توجه به خوب یا بد بود ایده‌هایتان، تا جای ممکن متفاوت فکر کنید. برای مثال اگر ایده، طراحی یک تصویر از یک ورزشکار را در ذهن خود دارید، برای خاص و متفاوت کردن اثر خود می‌توانید از بدن یک ماهی به جای بدن اصلی ورزشکار در طرح خود استفاده کنید. و حتی آن ماهی را به صورت یک ربات هوشمند به تصویر بکشید.

باز هم تأکید می‌کنیم که تا جای ممکن سعی کنید چارچوب‌های شکل گرفته در ذهن‌تان را بشکنید و به ایده‌های جدید فکر کنید.

البته بدیهی است که اگر برای مثال در طراحی تصاویر طبیعی و غیرخیالی نیز مهارت دارید، می‌توانید آنها را نیز به عنوان یک اثر ارزشمند در بازار NFT ها به فروش گذارید؛ اما تجربه ثابت کرده که در اکثر اوقات طرح‌ها و ایده‌های متفاوت، بیشتر در بازار توکن‌های غیرمثلی مورد توجه بودند.

برای مثال در سال گذشته، پسر 22 ساله اندونزیایی به نام سلطان گوستاف الغزالی، ان اف تی که متشکل از 1000 عکس سلفی او در فاصله 18 تا 22 سالگی‌اش بود را به قیمت 1 میلیون دلار به فروش رساند. همان‌طور که در این جریان می‌بینید، گوستاف الغزالی هنر یا مهارت خاصی برای طراحی و ساخت یک NFT شاهکار از خود نشان نداده است. اما فکر و ایده متفاوتش، او را به درآمدی فوق العاده در بازار توکن غیرمثلی رساند.

مراحل اجرایی ساخت و فروش NFT بسیار ساده و آسان است. برای ساخت NFT باید در مارکت پلیس‌ها که همان بازارهای خرید و فروش NFT هستند، اثری که قصد تبدیل آن به NFT را دارید بارگذاری کنید. پس از پرداخت هزینه کارمزد ساخت NFT، NFT شما در معرض دید معامله‌گران خرید و فروش NFT قرار می‌گیرد.

دقت داشته باشید که برای ساخت توکن غیرمثلی باید مقداری ارز دیجیتال اتریوم و کیف پول متامسک را در سیستم عامل گوشی موبایل، مرورگر یا لپ تاپ و کامپیوتر خود داشته باشید تا NFT خود را در بلاک چین اتریوم که یکی از بهترین میزبان‌های توکن غیرمثلی است قرار دهید.

آموزش نحوه و طریقه ساخت و فروش ان اف تی در OpenSea

همانطور که گفتیم، اوپن سی (OpenSea) یک پلتفرم غیرسرپرستی‌شده است که امکان مینت و ترید ان اف تی‌ها، مشاهده داده‌ها و بررسی آمار مربوط به آن را برای کاربران فراهم کرده است. این مارکت‌پلیس در سال 2017 راه‌اندازی شد و تقریبا تمام کلکسیون‌های هنری و تعداد عظیمی از آیتم‌های بازی‌های بلاک چینی را در خود دارد. در حال حاضر میلیون‌ها NFT در این بازارچه برای فروش عرضه شده است.

وضعیت بازار NFT‌ها

بازار توکن‌های غیرمثلی در مقطع فعلی (اواسط ۲۰۲۰) بسیار کوچک است و نمی‌توان آن را با بازار توکن‌های مثلی مقایسه کرد. طبق داده‌های وب‌سایت nonfungible.com، حجم معاملات هفتگی بازار NFT‌ها در حال حاضر کمتر از ۲ میلیون دلار است.

از نظر حجم معاملات (خریدوفروش دارایی‌ها)، در حال حاضر ۷ پروژه برتر حوزه NFT عبارت‌اند از:

AXIE INFINITY (بازی نگهداری و جمع‌آوری حیوانات خانگی دیجیتالی) SUPERRARE (بازار معاملات آثار هنری دیجیتال) SORARE (بازی فوتبال فانتزی مبتنی بر بلاک چین) CRYPTOVOXELS (دنیای مجازی) MAKERSPLACE (بازار معاملات آثار هنری دیجیتال) DECENTRALAND (دنیای مجازی) CRYPTOKITTIES (بازی جمع‌آوری گربه‌های دیجیتالی) با این حال، از نظر تعداد کاربر و میزان فعالیت روی بلاک چین، دو بازی GODS UNCHAINED و CRYPTOKITTIES بیشتر از بقیه پروژه‌ها شبکه اتریوم را شلوغ کرده‌اند.

اگرچه حوزه NFT هنوز کوچک است، با توجه به کاربردهای جالب توکن‌های غیرمثلی و افزایش توجه رسانه‌ها، به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده شاهد ورود بازیگران بزرگی به این فضا باشیم.

در مقطع فعلی، اصلی‌ترین چالش این بازار مشکلات فنی است. اتریوم، بزرگ‌ترین میزبان این توکن‌ها، شبکه نسبتاً آهسته‌ای دارد و در حال حاضر فعالیت در پروژه‌های NFT هزینه (کارمزد) زیادی را روی دست کاربران می‌گذارد. اشاره این نکته خالی از لطف نیست که هجوم کاربران به پلتفرم کریپتوکیتیز در اواخر سال ۲۰۱۷ شبکه اتریوم را برای مدتی از کار انداخت.

چالش دیگر در این فضا، بحث کلاهبرداری است. بدون اغراق می‌توان گفت ۹۰٪ پروژه‌های حوزه ارزهای دیجیتال یا کلاهبرداری هستند و یا بدون هدف پیش می‌روند که سرانجام‌شان چیزی جز نابودی نیست. فراموش نکنید ساخت توکن امروزه با چند دلار هزینه برای هر کسی ممکن است، بنابراین مراقب باشید که در دام پروژه‌های خوش رنگ و لعاب اما پوچ نیفتید.

مانند حوزه دیفای (پروژه‌های مالی غیرمتمرکز) که پر از تبلیغات دروغین و ایده‌های اغراق‌آمیز است، حوزه NFT هم ممکن است در آینده‌ای نزدیک وارد فاز جنون و حباب شود و شاهد اوج‌گیری تعداد زیادی پروژه بی‌مصرف باشیم.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.