ارز دیجیتال IOTX چیست؟ معرفی و بررسی پروژه بلاک چین IoTeX

ارز دیجیتال IOTX چیست؟ معرفی و بررسی پروژه بلاک چین IoTeX

پروژه IoTeX و ارز دیجیتال IOTX نقش مهمی در دنیای بلاک چین ایفا خواهند کرد؛ در نتیجه تحلیل آینده این پروژه و قیمت رمز ارزش بسیار مهم است در این مقاله به بررسی ارز دیجیتال IOTX خواهیم پرداخت.با قابلیت حفظ حریم خصوصی به حساب می‌آید؛

IoTeX یک بلاک چین منبع باز است. این پروژه همچنین یک نوع شبکه «اینترنت اشیاء» (IoT) گروهی از دستگاه‌های هوشمند از طریق اینترنت به يکديگر متصل شده و شبکه‌ای را ایجاد می‌کنند. این شبکه اکوسیستم غیر متمرکز IoTeX را تشکیل می‌­دهد. ارز دیجیتال IOTX یکی از بخش‌های ضروری پروژه IoTeX است. پرداخت هزینه تراکنش، ثبت دستگاه و انجام امور حاکمیتی پروتکل، از جمله کاربردهای این رمز ارز به شمار می‌روند. جالب است بدانید که پروژه مذکور از مکانیزم اجماع جدیدی تحت عنوان Roll-DPoS بهره می‌برد.

علاوه‌بر این، IoTeX در خط مقدم جنبش MachineFi قرار دارد. اصطلاح ماشین فای به یک شبکه مالی غیر متمرکز دلالت دارد که از ترکیب فناوری‌های بلاک چین و اینترنت اشیاء به‌وجود آمده است. می‌توان این‌گونه گفت که هدف ارز دیجیتال IOTX ایجاد یک شبکه غیر متمرکز برای اینترنت اشیاء و در عین حال فراهم کردن یک پلتفرم منصف و سودمند برای ارائه‌دهندگان داده و صاحبان دستگاه‌های هوشمند است.

در این مقاله نگاه عمیقی به پروژه جذاب IoTeX خواهیم انداخت. بدین منظور مفهوم ماشین فای، ارز دیجیتال IOTX و مکانیزم اجماع Roll-DPoS را بررسی خواهیم کرد. همچنین در مورد معماری فنی پروژه، هویت‌های غیر متمرکز (DID)، پل توکن میان زنجیره‌ای ioTube و سایر ویژگی‌های این پلتفرم صحبت خواهیم کرد.

پروژه IoTeX و ارز دیجیتال IOTX چیست؟

این پلتفرم در سال 2017 (سال ۱۳۹۷ شمسی) تأسیس گردیده و یک پروژه بلاک چین منبع باز به حساب می­‌آید. پروژه IoTeX به طور خاص برای اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا ساخته شده است. هدف این پروژه ایجاد شبکه‌ای است که انسان و ماشین‌ را قادر می­‌سازد تا بتوانند در عين حفظ حریم خصوصی با یکدیگر تعامل داشته باشند. اکوسیستم IoTeX فناوری بلاک چین را با سخت‌افزار امنیتی همراه می‌کند. همچنین، «اطلاعات قابل اعتماد فعال شده از دستگاه‌های قابل اعتماد» را برای استفاده در اپلیکیشن‌های غیر متمرکز محاسبه می‌کند.

گروه سازندگان پلتفرم IoTeX از متخصصان باتجربه و پیشرو در صنعت رمز نگاری تشکیل شده است. این پلتفرم همچنین از یک مکانیزم اجماع اثبات سهام تفویض شده (Delegated PoS) استفاده می‌کند که به Roll-DPoS معروف است. این مکانیزم مقیاس‌‌پذیرتر از مدل‌های قبلی است. همچنین پلتفرم‌هایی نظیر بلاک فولیو (Blockfolio)، کوین گکو (CoinGecko) و بسیاری از مطرح‌ترین نام‌های حوزه کریپتو با این پروژه همکاری می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم پروژه IoTeX در خط مقدم فناوری اینترنت اشیا و بلاک چین قرار دارد. پلتفرم IoTeX به طرزی نوآورانه، ماشین‌­های هوشمند را با اتصالات و معماری فنی مقیاس‌‌پذیر خود ترکیب می‌کند. بدین ترتیب دستگاه‌های قابل اعتماد می‌توانند به انواع اپلیکیشن‌ها با کاربردهای مختلف متصل شوند. مثلا می­‌توانید یخچال مجهز به اینترنت اشیا خود را به یک اپلیکیشن حفظ سلامتی متصل کنید. با این کار علاوه بر استفاده از مزایا و امکانات اپلیکیشن، می­‌توانید ارز دیجیتال IOTX نیز به دست آورید. جالب است بدانید که این پروژه در کنار آمازون و هواوی به‌عنوان رئیس مشترک گروه بلاک چین کنسرسیوم اینترنت صنعتی (IIC) انتخاب شده است.

این پلتفرم در همین سال‌های ابتدایی آغاز به کار خود موفق شده است چندین دستگاه اینترنت اشیا مبتنی بر بلاک چین ایجاد کند. همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند از داده‌های قابل اعتماد ارائه شده توسط پلتفرم IoTeX به منظور ایجاد اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا و بلاک چین استفاده کنند. با بهره‌گیری از ابزارها و خدمات مختلفی که این پلتفرم ارائه می‌دهد، توسعه‌دهندگان می‌توانند روی لایه منطقی/کاربردی پروژه‌های خود تمرکز کنند. بر این اساس پروژه IoTeX یک سرویس اینترنت اشیا مبتنی بر plug-and-play ارائه می‌کند. این سرویس ایجاد اپلیکیشن‌های پیشرفته را با استفاده از دستگاه‌ها و داده‌های قابل اعتماد آسان می‌کند.

ماشین فای (MachineFi) چیست؟

ماشین فای اصطلاحی است که به ادغام فناوری‌های بلاک چین و اینترنت اشیا اشاره دارد. هدف این جنبش پل زدن از دنیای واقعی به دنیای متاورس است. ماشين فای همچنین شبکه‌ای از دستگاه‌های هوشمند را توصیف می‌کند که از طریق اینترنت در بلاک چین به یکدیگر متصل می‌شوند.

بلاک چین یک محیط ایده‌­آل برای تسهیل تمرکززدایی در بسیاری از زمینه‌ها ایجاد کرده است. فناوری بلاک چین می‌تواند بدین منظور در انواع مختلف پلتفرم‌ها، از اپلیکیشن‌های مالی گرفته تا بازی‌ها، مورد استفاده قرار گیرد. هدف بلاک چین IoTeX غیر متمرکز کردن فضای ماشین فای است. چیزی که کاربران دستگاه‌های هوشمند را قادر می‌سازد تا در یک فضای غیر متمرکز با گردش مالی تریلیون دلاری مشارکت کنند. به‌روزرسانی ماشین فای قرار است مفهوم «اثبات همه چیز» را عملی کند. این امر دستگاه‌های اینترنت اشیا را قادر می‌سازد تا مواردی مانند مکان GPS و معیارهای سلامتی صاحبان خود را ارائه دهند.

بر اساس نقشه راه این پروژه در آینده شاهد معرفی یک هاب بین‌المللی جهت ثبت‌ دستگاه‌های هوشمند و اوراکل‌های لایه دوم برای ماشین‌ها خواهیم بود. همچنین، آخرین به‌روزرسانی‌های این شبکه، سطوح بالاتری از ترکیب‌پذیری، پل داده‌های بین‌زنجیره‌ای، راه‌حل‌های هویت ماشین و امکانات بهینه‌ای برای بازار ماشین فای را به ارمغان می‌آورند. در پایان باید بگوییم که هدف جنبش ماشین فای، کمک به ماشین‌های هوشمند مستقل است تا بتوانند برای کاربران خود ایجاد ارزش به همراه داشته باشند و جامعه را با استفاده از مشوق‌های بازار آزاد متحول کنند.

اکوسیستم IoTeX

اکوسیستم IoTeX برای استفاده متخصصان هوش مصنوعی در حوزه حفظ حریم خصوصی و همچنین توسعه‌ دهندگان بلاک چین، فناوری‌های متنوع و جدیدی را با یکدیگر ترکیب کرده است. بیایید به برخی از ویژگی‌های اصلی پروژه و نحوه عملکرد آنها نگاهی بیندازیم.

مکانیزم اجماع Roll-DPoS در ارز دیجیتال IOTX اثبات سهام تفویض شده یا همان DPoS، یک مکانیزم اجماع کارآمد و انعطاف‌پذیر برای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز به حساب می‌آید. این مکانیزم با حجم عظیمی از داده‌های ثبت شده در دستگاه­‌های اینترنت اشیا سروکار دارد. بنابراین مکانیزم اجماع DPoS باید برای مدیریت این حجم عظیم اطلاعات سازگار شود. در پاسخ به این موضوع، پروژه IoTeX از مکانیزم اجماع جدیدی با عنوان Roll-DPoS استفاده می‌کند.

Roll-DPoS یک «الگوریتم تصادفی و تفویض شده برای اثبات سهام» بوده که از تمامی مزایای DPoS نیز بهره‌مند است. Roll-DPoS برای بهینه‌سازی فرایند اجماع، مجموعه‌ای از تکنیک‌های رمزنگاری جدید را با یکدیگر ادغام کرده و روی DPoS پیاده‌سازی می‌کند. در این خصوص می‌توان از «تولید کلید توزیع شده»، «امضای آستانه BLS»، «بیکن‌های تصادفی» و غیره نام برد. به علاوه، این مکانیزم از پروتکل اجماع «تحمل خطای عملی بیزانس (PBFT)» استفاده می‌کند.

الگوریتم Roll-DPoS به‌عنوان یک ورژن بسیار مقیاس‌پذیر از مدل محبوب DPoS، از شیوه انتخاب تصادفی استفاده می‌کند. از طریق این الگوریتم، تولیدکنندگان بلاک به ‌طور تصادفی از میان «استخر نامزدها» انتخاب می‌شوند. استخر نامزدها دائما در حال بروزرسانی است و بنابراین هر کسی می‌تواند شانس حضور در آن و کاندید شدن را داشته باشد. همچنین، مکانیزم Roll-DPoS از مقیاس‌بندی خودکار و زیرساخت‌های پیشرفته بلاک چینی بدون به خطر انداختن تمرکززدایی، امنیت یا مقیاس‌ پذیری پشتیبانی می‌کند.

ارز دیجیتال IOTX

ارز دیجیتال IOTX، رمز ارز بومی و توکن چندکاربری پروژه IoTeX به حساب می‌آید. پرداخت هزینه‌های گس، ثبت دستگاه‌های هوشمند، سهام­داری و نظارت بر پروتکل، برخی از کاربردهای اصلی این ارز دیجیتال هستند. همچنین برای انجام تراکنش‌های چند وجهی و تعامل در سراسر شبکه، استفاده از رمز ارز IOTX ضروری است.

علاوه بر این‌ها، برای استقرار اپلیکیشن‌های غیر متمرکز و دسترسی به منابع در پروژه IoTeX، کاربران باید مقداری ارز دیجیتال IOTX داشته باشند. صاحبان ماشین‌­های هوشمند نیز برای استفاده از اپلیکیشن‌های مذکور به این رمز ارز نیاز دارند. همچنین کاربرانی که با مشارکت و سهام گذاری در شبکه، به امنیت پروژه کمک ‌کرده باشند، با ارز دیجیتال IOTX پاداش می‌گیرند. در حال حاضر (۲۴ بهمن ۱۴۰۰)، قیمت رمز ارز IOTX در حدود ۰.۰۹ دلار (حدود ۲۵۰۰ تومان) است. همچنین بر اساس گزارش کوین گکو در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ (۳ آذر ۱۴۰۰)، ارزش بازار پروژه یوتکس در حدود 1.9 میلیارد دلار برآورد شده است.

Burn-Drop در پروژه IoTeX ارز دیجیتال IOTX تحت یک مکانیزم توکنومیک معروف به “Burn-Drop” عمل می‌کند. زمانی که یک میلیون دستگاه مجهز به اینترنت اشیا روی پلتفرم‌ IoTeX ثبت شوند، مکانیزم Burn-Drop یک میلیارد (ده درصد از مجموع عرضه) از رمز ارزهای یوتکس را از گردش خارج می‌کند. ۹۰ درصد از این یک میلیارد سکه، سوزانده می‌شوند. ده درصد باقیمانده معادل صد میلیون ارز دیجیتال IOTX، به صورت رایگان بین برخی از کاربران توزیع می‌شود. رای‌دهندگانی که دارایی‌های خود را از طریق یک قرارداد هوشمند و به مدت بیش از 91 روز در این پلتفرم سهام گذاری کرده باشند، این ارزهای دیجیتال را به رایگان دریافت خواهند کرد. بنابراین برنامه مذکور، 900 میلیون رمز ارز را می‌سوزاند و 100 میلیون ارز دیجیتال IOTX را بین کاربران خود توزیع می‌کند.

هویت غیر متمرکز (DID: Decentralized Identity)

شناسایی دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا در پروژه IoTeX به وسیله ساختاری به نام «هویت غیر متمرکز» امکان‌پذیر می‌شود. این ساختار دستگاه‌ها را قادر می‌سازد تا با یکدیگر تعامل داشته باشند و اقتصاد انسان و ماشین را شکل دهند. این امر امکان ایجاد اپلیکیشن‌هایی که با دنیای واقعی سروکار دارند را برای مؤسسات فراهم می‌سازد.

محاسبات محرمانه هسته اصلی پروژه IoTeX را تشکیل می‌دهند. این محاسبات به هویت‌های غیر متمرکز اجازه می‌دهند تا در عین حفظ حریم خصوصی، بتوانند داده‌ها را قابل استفاده کنند. معماری این فناوری، از سه لایه اساسی تشکیل شده است. اولین لایه، لایه دستگاه است که ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا داده‌های قابل اعتمادی تولید کنند. سپس لایه حافظه وارد میدان می‌شود. این لایه از فناوری بلاک چین و ذخیره‌سازی ابری بهره می‌برد. لایه حافظه به کمک این فناوری­‌ها، فرایند «تایم استمپ» و «فهرست‌بندی غیر قابل تغییر» را برای حجم عظیم داده‌ها تسهیل می‌کند.

در نهایت، لایه بلاک چین فضای قابل اعتمادی را برای کل اکوسیستم IoTeX مهیا می‌کند. این لایه همچنین قابلیت‌های قرارداد هوشمند را به همراه امکانات ذخیره‌سازی ثبت دستگاه، ارائه می‌دهد. این لایه‌ها با هم ترکیب می‌شوند تا یک پلتفرم قوی و انعطاف‌پذیر برای توسعه‌دهندگان بلاک چین و متخصصان هوش مصنوعی ایجاد کنند. بر اساس این معماری است که بلاک چین IoTeX یکی از سریع‌ترین بلاک چین­‌های جهان به شمار می­‌رود.

شرکای پروژه IoTeX

در حال حاضر طیف گسترده‌ای از محصولات ماشین فای ساخته شده توسط مطرح‌ترین شرکت‌های تکنولوژیکی جهان، توسط پروژه IoTeX پشتیبانی می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان از یو کم (Ucam) نام برد که به عنوان “اولین دوربین امنیتی خصوصی در جهان” شناخته می‌شود. یو کم با مشارکت شرکت سخت افزاری تنویس (Tenvis) ساخته شده و یکی از دوربین‌های منتخب آمازون به شمار می‌رود.

همچنین يکی ديگر از محصولات ماشین فای که با بلاک چین IoTeX همکاری می‌کند، دستگاهی به نام Pebble Tracker است که برای ردیابی دارایی‌ها به کار می‌رود. این دستگاه امکان نوشتن داده‌های قابل تأیید دستگاه‌­های اینترنت اشیا روی قراردادهای هوشمند و بلاک چین را فراهم می‌کند. دستگاه مذکور با همکاری شرکت مطرح ساخت تراشه نوردیک (Nordic Semiconductor) ایجاد شده است. علاوه بر اینها، پروژه IoTeX با پالیگان (Polygon) نیز همکاری می‌کند تا عناصر دنیای واقعی را به توکن‌های غیرقابل تعویض یا همان NFT ها تبدیل کند.

پل یو تیوب (ioTube Bridge) در ارز دیجیتال IOTX

IoTube یک پل بین‌زنجیره‌ای است که از مبادله ارزهای دیجیتال در بلاک چین‌های اتریوم، بایننس اسمارت چین و پالیگان پشتیبانی می‌کند. اما این تنها کاربرد پل ioTube نیست. این پل همچنین نقدینگی در دسترس کاربران پروژه را عمیق­‌تر کرده و بدین ترتیب کاربردهای ارز دیجیتال IOTX را گسترش می‌دهد.

چرا باید از پلتفرم IoTeX استفاده کنیم؟

امروزه استفاده از دستگاه‌های هوشمند در خانه‌ها و ساختمان‌ها با سرعت فوق‌العاده‌ای رو به افزایش است. از دوربین‌ها، اسکنرها و ترموستات‌ها در وسایل نقلیه و ماشین‌ها گرفته تا لوازم خانگی به ظاهر پیش پا افتاده مانند یخچال، چاپگر، ماشین لباسشویی و… همگی می‌توانند به اینترنت اشیا بپیوندند. با اتصال دستگاه‌های هوشمند به اینترنت، آنها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و طیف گسترده‌ای از ابزارها و خدمات را برای ایجاد ارزش و افزایش کارایی ارائه دهند.

با این حال، تا زمانی که دستگاه‌های اینترنت اشیا تحت کنترل مؤسسات متمرکز باشند، مزایای ذکر شده نمی‌توانند به شکلی عملی در اختیار کاربران این فناوری قرار گیرند. علاوه‌بر این، غول‌های فناوری و موسسات بزرگ، داده‌­های دستگاه‌­های کاربران را بدون رضایت آنها در اختیار دارند. این امر همواره تهدیدی جدی برای حریم خصوصی کاربران به حساب می‌آید. همچنین متمرکز کردن چنین حجم عظیمی از داده‌ها، هدف آسانی را برای هکرها فراهم می‌کند.

هدف پلتفرم IoTeX این است که نسبت به غیر متمرکز ماندن و حفظ حریم خصوصی دستگاه‌ها، خدمات و اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا اطمینان حاصل شود. به علاوه، پلتفرم IoTeX به کاربران این امکان را می‌دهد تا کنترل داده‌های خود را از طریق جنبش ماشین فای در دست بگیرند. پیش‌­بینی می‌شود پروژه IoTeX در آینده نقش مهمی در حذف کنترل شرکت‌های متمرکز بر اطلاعات کاربران ایفا کند.

بسیاری از پروژه‌های بلاک چین تمرکز خود را بر امور مالی غیر متمرکز و میم‌ها قرار داده‌اند. در حالی که اکوسیستم IoTeX از بلاک چین به منظور تامین انرژی دستگاه‌های اینترنت اشیا و پایه‌گذاری زیرساخت‌های غیر متمرکز استفاده می‌کند. طبق گزارش IoTeX، در حال حاضر 25 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا در سراسر جهان وجود دارد. پیش­‌بینی‌ها حاکی از آن است که این تعداد می‌تواند در سال 2025 به 100 میلیارد دستگاه افزایش یابد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.