معرفی ارز دیجیتال منتل (Mantle)

معرفی ارز دیجیتال منتل (Mantle)

شبکه اتریوم به دلیل قابلیت‌ها و امنیت قوی خود مسلماً یکی از محبوب‌ترین بلاکچین‌ها در بین توسعه‌دهندگان به شمار می‌رود. اما متأسفانه، مقیاس‌پذیری همچنان یکی از مشکلات حاد اتریوم است.

به همین خاطر پروژه‌های لایه دو بسیاری ظهور کردند تا این مشکل را حل ‌کنند. یکی از آخرین پروژه‌هایی که به این جرگه پیوسته، منتل نتوورک (Mantle Network) است. چیزی که ارز دیجیتال منتل نتورک را از سایر پروژه‌های لایه ۲ متمایز می‌کند، معماری ماژولار آن است که نه تنها مقیاس‌پذیری، بلکه امنیت بسیار بالا را نوید می‌دهد.

ارز دیجیتال منتل (Mantle) ارز بومی شبکه Mantle Network می باشد. این ارز در زمان نگارش این مقاله روی شبکه های اتریوم و همچنین منتل (Mantle) Network قابل دسترس است. در ادامه به برخی کاربردهای این ارز اشاره می کنیم:

  • پرداخت ‌های داخلی: منتل (Mantle) به عنوان واحد پرداخت درونی در شبکه Mantle Network به کار می‌ رود، که کاربران می ‌توانند با استفاده از آن تراکنش‌ هایی را انجام دهند.
  • هزینه تراکنش: منتل (Mantle) به عنوان کارمزد تراکنش‌ ها در شبکه Mantle Network استفاده می ‌شود، مشابه هزینه گس در شبکه اتریوم.
  • صدور دارایی‌ های دیجیتال: کاربران می ‌توانند از منتل (Mantle) برای صدور دارایی‌ های دیجیتالی مانند توکن‌ ها و ارزهای معمولی و یا خلق NFTها در شبکه استفاده کنند.
  • پیاده‌ سازی قراردادهای هوش مصنوعی:منتل (Mantle) می ‌تواند در تعامل با قراردادهای هوش مصنوعی در شبکه Mantle Network به عنوان واحد پرداخت و تعامل مورد استفاده قرار گیرد.
  • تبادلات:منتل (Mantle) به عنوان ارز اصلی در معاملات و تبادلات های مختلف در داخل شبکه Mantle Network به کار می ‌رود. تأیید هویت و اعتبار:منتل (Mantle) می‌ تواند در فرآیندهای تأیید هویت و اعتبار کاربران در شبکه استفاده شود.
  • استفاده در برنامه های غیرمتمرکز: توسعه ‌دهندگان می ‌توانند منتل (Mantle) را در برنامه های غیرمتمرکز و پروژه ‌های خود برای ایجاد مکانیزم‌ های مالی و اقتصادی مورد استفاده قرار دهند.
  • حمایت از شبکه و امنیت: کاربران می توانند این ارز را استیک کنند و در فرآیند تامین امنیت شبکه شرکت کنند.
  • تشویق و پاداش: منتل (Mantle) می ‌تواند به عنوان پاداش برای مشارکت‌ کنندگان در فعالیت‌ های شبکه مورد استفاده قرار گیرد.
  • تصمیمات حاکمیتی: کاربران می توانند از این ارز برای قفل کردن آن در شبکه و نفوذ در شبکه برای رای گیری های حاکمیتی استفاده کنند.

تاریخچه و بنیان گذار پلتفرم منتل (Mantle)

برای آشنایی بهتر با پروژه Mantle Network بهتر است ابتدا با پروژه Bitdao آشنا بشویم. پروژه Bitdao که بنیان گذاران مشخصی ندارد و توسط صرافی BYBIT تامین مالی می شود به منظور حمایت از توسعه ‌دهندگان فناوری ‌های مالی غیرمتمرکز ایجاد شده است و قصد دارد به پلتفرم‌ های دیفای، پروتکل‌ های حاکمیتی، حفظ حریم خصوصی، بلاکچین ‌های لایه اولی و دومی، و همچنین NFT ها کمک مالی ارائه دهد. پلتفرم منتل (Mantle) نیز یکی از همین پروژه ها و زیرمجموعه پروژه Bitdao بود که در ژوئن ۲۰۲۲ شروع به فعالیت کرد.

هدف شبکه منتل (Mantle) چیست؟

بسیاری از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری که امروزه وجود دارند، دارای محدودیت‌هایی هستند. در حالی که آنها افزایش ظرفیت شبکه اتریوم را وعده می‌دهند، اغلب امنیت شبکه را به خطر می‌اندازند. در نتیجه، پروتکل‌های غیرمتمرکزی که با حجم زیاد نقدینگی سروکار دارند، از ترس به خطر افتادن امنیت خود، قادر به استقرار در این زنجیره‌ها نیستند.

اینجا است که Mantle Network می‌درخشد. شبکه منتل با بهره بردن از فناوری رول آپ و یک لایه غیرمتمرکزِ دسترسی به داده برای افزایش کارایی و عملکرد بلاک چین اتریوم ایجاد شد. فناوری رول آپ باعث شده که Mantle Network امنیت بی‌نظیری را ارائه ‌کند که دیگر شبکه‌های لایه ۲ در ارائه آن ناتوان‌اند.

توکن منتل (Mantle) چیست؟

منتل (Mantle) ارز دیجیتال بومی شبکه منتل است که در درجه اول در خدمت اهداف حاکمیتی و سپرده‌گذاری (استیکینگ) است. این توکن به هولدرها اجازه می‌دهد که در فرآیندهای رأی‌گیری و تصمیم‌گیری دائو (DAO) شرکت کنند. علاوه بر این، برخلاف توکن‌های اکوسیستم Optimism و Arbitrum، توکن MNT همچنین به عنوان یک توکن کاربردی (Utility token) عمل می‌کند و می‌تواند برای پرداخت کارمزدهای گس (Gas) در شبکه ارز دیجیتال Mantle استفاده شود.

ارز دیجیتال منتل با برتری نسبت به رقبای خود مانند آپتیمیزم (Optimism) و آربیتروم (Arbitrum) پا به عرصه‌ شبکه‌های لایه ۲ اتریوم گذاشت. هدف منتل ترکیب فن‌آوری‌ رول آپ (Roll-up) با لایه دسترسی به داده (Data availability) به منظور بهبود قابل‌توجه سرعت و مقیاس‌پذیری شبکه در عین حفظ هزینه‌های پایین است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.